Stadsgesprek #32 Concierge Amsterdam

Bojana Duovski (34 jaar) en Bas Bijl de Vroe (31 jaar) vormen samen nu vijf jaar het bedrijf Concierge Amsterdam. Zij bieden bezoekers van Amsterdam een ervaring op topniveau, zoals dat in wereldsteden de gewoonte is. Zij zorgen voor een unieke ervaring in de stad, geheel afgestemd op de persoonlijke wensen van de bezoeker; van overnachting, cultuur, vervoer tot aan het verzorgen van een plek in een specifiek restaurant. Dit deden zij bijvoorbeeld voor de bezoekers van de Miljonair Fair en buiten Amsterdam de TEFAF. Ook bieden ze voor bezoekers van het citizenM hotel een extra service om de stad op de door hun gewenste manier te ontdekken, als een echte hotel-concierge, maar dan extern.

Ik leerde Concierge Amsterdam kennen via een wederzijdse kennis en kwam ze opnieuw tegen bij Startup Weekend van organisator Don Ritzen waar ze verantwoordelijk waren voor de productie van het evenement. Bojana en Bas hebben veel te maken met de internationale kant van Amsterdam en vertelden mij daar graag meer over.

“Als Amsterdam internationaal mee wil draaien, moet je je ook internationaal gedragen.”

Internationaal welkome stad
Het begrip “concierge” moeten Bojana Duovski en Bas Bijl de Vroe in Nederland nog vaak uitleggen. “ In het buitenland begrijpen mensen direct wat wij bieden, maar hier is het lastig. Niet veel mensen weten hoe ver de diensten reiken van bijvoorbeeld een conciërge bij een 5-sterren hotel. Dit kan vergeleken worden met de diensten van een Personal Assistant; naast vaak het onmogelijke mogelijk maken, besparen wij met name tijd. Op basis van de wensen, verwachting en levensstijl van een klant, doen wij suggesties waaruit ze direct kunnen kiezen." 

Met hun werk dragen Bojana Duovski en Bas Bijl de Vroe bij aan de gastvrijheid van Amsterdam, vooral voor het topsegment. “ Onze klanten willen in de watten gelegd worden. Als die naar Amsterdam komen, wil je ze dat beetje meer bieden op persoonlijk niveau, zodat ze echt een onvergetelijke ervaring hebben.” Wel zien ze dat Amsterdam steeds internationaler wordt. “ Bedrijven die hier komen, die opereren internationaal, dat zie je ook steeds meer terug in die bedrijven, in hun cultuur. Bijvoorbeeld bij een internationaal modemerk hebben ze een in-house daycare-service en zie je bij andere organisaties ook andere vormen van persoonlijke dienstverlening. Dat is niet-Nederlands, maar wel internationaal; werk- en privéleven raken steeds meer in elkaar verweven.”


Veranderende stad
Bas Bijl de Vroe: “Stel, je bezoekt de stad weer na vijf jaar, dan zie je echt een andere stad. De overname van Bijenkorf door Selfridges, het Museumplein en omgeving, de Apple store op het Leidseplein, dat is een wereld van verschil. Dan denk je echt ‘wow, wat een internationale stad’. En de komst van een Hyatt in de oude bibliotheek, het Waldorf aan de grachten en het nieuwe Conservatorium Hotel in de van Baerlestraat, dat zijn echt voorbeelden dat we meedraaien. Die komen hier echt niet voor niks.” 

 

Hij ziet een verschuiving naar het hogere segment in de stad. “De nieuwe invulling van Bijenkorf Amsterdam, trekt echt enorm en niet alleen internationaal, ook Nederlanders. Zij voelen zich niet lekker in de PC Hooft, maar willen wel een ‘branded item’ scoren. De Louis Vuitton shop-in-shop draait recordcijfers, omdat het toegankelijker is.” 
Die verandering zien de ondernemers veel minder bij de gemeente, terwijl het toch goed is voor de stad en de bewoners.

Bojana Duovski: “Amsterdam is een enorme trekpleister, ook al is deze heel on-Nederlands. Maar als de bezoekers ook nog eens verrast worden, dan bied je echt wat extra’s.” Bas Bijl de Vroe voegt toe: “Je kan actief vanuit de gemeente de ultieme Amsterdam-beleving aanbieden, gericht op specifieke sectoren. Daarmee geef je als gemeente ook een signaal af.” Bojana Duovski ziet een zelfde mogelijkheid voor expats, vooral die in het middensegment. “Als je een internationaal welkom wilt bieden, moet je dat zo’n groep ook laten zien. Voorkom dat ze verloren raken in de stad. Daar is winst te halen.”


Bojana Duovski schetst op een ander terrein een rol voor de gemeente, om leegstand van winkelpanden op te vullen met zogenaamde pop-up stores, die kunnen zorgen voor levendigheid, creativiteit en uitstraling in de stad. Zij zou de invulling hiervan op een andere manier aangaan. "Kies als gemeente een aantal aansprekende plekken in de stad die hiervoor vrijgemaakt worden en geef startende ondernemers een kans om hun idee te pitchen voor deze locaties via een 'Dragons' Den'. De gekozen ondernemers mogen een jaar gebruik maken van de ruimtes, worden begeleid daar waar nodig en kunnen bij succes na een jaar commercieel gaan huren of moeten helaas hun onderneming opheffen en plaats maken voor een nieuwe lichting. In dit concept laat de gemeente op meerdere vlakken haar creativiteit zien; dat lijkt me helemaal geweldig."



DJ’s en docu’s op topniveau
Als raadslid ben ik altijd op zoek naar “dat ene” waar de stad verder mee wordt gebracht, dat is een van de redenen voor het voeren van Stadsgesprekken. Mijn gesprekspartners weten vaak uit hun ervaring en perspectief wat er nodig is. Bas Bijl de Vroe denkt dat de gemeente niet zozeer zelf iets moet doen. “Het is beter om samenwerkingen aan te gaan met partijen, organisaties en bedrijven die het nu al goed doen en deze te faciliteren en te stimuleren. Er gebeurt al heel veel waar de stad trots op mag zijn en aantrekkelijker wordt voor de bezoekers en de bedrijven die zich hier willen vestigen.” 

Iets waar Bojana Duovski en Bas Bijl de Vroe kansen voor de stad zien is bij grootschalige evenementen. “Kijk alleen al naar bijvoorbeeld de evenementen van dit najaar; Amsterdam Dance Event en IDFA, beiden wereldwijd bekend. Deze evenementen trekken vele bezoekers en waarom zou je er niet voor kiezen om de prominente gasten uit deze industrieën iets extra's te bieden en de stad op een unieke manier te ervaren?" 


Meer informatie:
http://www.conciergeamsterdam.nl/