Stadsgesprek #36 Marloes Krijnen van FOAM

Afgelopen december bestond het fotografiemuseum FOAM (op z’n Engels uitgesproken) tien jaar. In 2001 werd Marloes Krijnen benaderd om het businessplan te maken en vanaf de opening is zij de directeur ervan. Sinds begin dit jaar heeft FOAM in de Vijzelstraat een extra ruimte, voor exposities en als extra winkel. Ruim 200.000 mensen bezochten in 2011 het museum aan de Keizersgracht.Voor FOAM werkte Marloes Krijnen bij Ampro, de voorloper van de citymarketing “I Amsterdam” en was zij tien jaar directeur van World Press Photo.

 

“Er mag wel wat meer grandeur in Amsterdam”

 

Cultureel ondernemerschap

Met alle bezuinigingen, zowel vanuit het kabinet als door de gemeente Amsterdam zelf, is er een nieuw buzz-word in de culturele sector: “cultureel ondernemerschap”. Plat gezegd komt het erop neer dat musea, podia en andere kunstinstellingen meer eigen inkomen moeten genereren en minder afhankelijk van subsidie moeten worden. FOAM geeft al sinds de oprichting zeer actief invulling aan dit cultureel ondernemerschap. Zo genereren zij meer dan 80% van hun inkomsten uit de markt, terwijl de norm van de overheid nu verhoogd wordt naar 25%.

Marloes Krijnen vindt de keus voor dit ondernemerschap niet alleen een financiele afweging: “We willen geworteld zijn in de gemeenschap en de gemeente heeft daar een belangrijke rol in, maar de rest doen we zelf met bezoekers, sponsors, fondsen en andere bronnen. Het is ook een kwestie van groeien; het bedrag van de gemeente is gebleven, maar de begroting groeide door allerlei projecten. Ik geloof ook dat je als er geen geld is, je iets niet moet doen. En uiteindelijk zijn de bezoekers de belangrijkste graadmeter van je succes.”

Het museum aan de Keizersgracht is overigens maar een onderdeel van wat FOAM allemaal doet in de stad. “We proberen mensen echt te betrekken bij de fotografie en FOAM. Dat kan de vakwereld en de creatieve industrie zijn, die lid kunnen worden van Club FOAM, waarmee we lezingen en projecten organiseren. Natuurlijk hebben we een “vrienden van”-programma, de zogenaamde FOAM-fans en verwerven we fondsen via FOAM Fund, waar mensen meerjarig een aandeel in ons succes kopen. Met dat geld zetten we ook nieuwe projecten op. En de deelnemers krijgen een print van een jonge fotograaf, wie weet wel de volgende Rineke Dijkstra.”

 

West Side Stories

En FOAM gaat de stad in! In 2011 was er een pop-up-vestiging aan het Museumplein, inmiddels verhuisd naar de Vijzelstraat in de galerij van de oude ABN-Amro-bank, waar zij tot 2013 gevestigd blijven. “Het gebouw waar we met het museum zitten heeft zijn beperkingen. Zo is er in de Vijzelstraat meer ruimte voor de boekwinkel en zat FOAM editions eerst op zolder hier. Nu hebben we daar meer ruimte en organiseren we in 2012 vier Editions: Fashion, Music, Design en Film. We werken daarbij ook samen met andere evenementen, zoals het IDFA bij de Film Edition.”

De ruimte in de Vijzelstraat geeft FOAM meer zichtbaarheid in de stad, maar op het Confuciusplein in Nieuw-West is FOAM er echt “op uit gegaan”. Samen met de woningcorporaties Ymere en Stadgenoot heeft het fotografiemuseum in een oude winkel een permanente plek “in de wijk” gecreëerd. “Met ‘West Side Stories’ gaan we verder dan tijdelijke projecten in de wijk, die we ook veel organiseren. We werken hier samen met de corporaties, de scholen, maar ook het bejaardentehuis om de sociale cohesie in de wijk te versterken. En je ziet dat het echt werkt! Mensen komen langs, ze schrijven zich in voor workshops, bekijken foto’s. Het is echt een levendige plek geworden op het plein en laat zien wat je met samenwerking kan bereiken. Hier blijven we zeker twee jaar zitten en wie weet kunnen we het idee ook op andere plekken gaan doen.”

 

Meer grandeur

Marloes Krijnen is een geboren Amsterdammer en kan zich eigenlijk geen andere plek voorstellen om te wonen. “Ik wil maar op een plek wonen, ik ben hier zelf geboren, de kinderen zijn hier opgegroeid. Maar er mag wel wat meer grandeur in Amsterdam. De laatste tijd gaat het gelukkig beter op dit vlak, Amsterdam lijkt echt eropuit om net een stapje boven onszelf uit te stijgen. Gelukkig hoor ik dat nu ook van buitenlandse bezoekers; die zien ook een hogere kwaliteit en dat het beter is geworden in de stad. En ik zie het terug in buitenlandse tijdschriften die ik lees. Daar komt Amsterdam steeds vaker positief in voor. En dat gaat van de hippe Wallpaper tot de klassieke Vogue. Het feit dat er een Nederlandse Vogue komt is ook een goed teken. Eigenlijk is dat een betere indicator van ons succes dan het zoveelste lijstje van wereldsteden.”

Ook de investeringen die door ondernemers in de stad worden gedaan ziet Marloes Krijnen als een teken dat het steeds beter gaat met Amsterdam. “Kijk naar het nieuwe Conservatorium Hotel en het Waldorf Astoria dat er gaat komen, dat zijn indicatoren dat het goed gaat. Mensen en ondernemers investeren echt niet in dat soort projecten als er geen vraag naar is.”

 

Dat kan beter in de stad

“Maar de openbare ruimte, daar moet echt meer aan gedaan worden. Ik kom veel in Londen, omdat mijn dochter daar studeert, en daar is het zo goed! Ik vraag me ook af hoe ze dat betalen. Ik zag er laatst bijvoorbeeld allemaal mooie bloembakken in dezelfde stijl. En zij hebben de basis echt op orde, dat moet Amsterdam ook doen. Ik zeg het niet graag, want ik wil niet zeuren.” Marloes Krijnen ziet dit ook bij haar museum om de hoek, in de Vijzelstraat.

Een heel ander onderwerp waar Marloes Krijnen een grote verbetering in zou willen zien is de kansen op de arbeidsmarkt voor grote groepen. “Er zijn zoveel mensen, ook veel jongeren, die nu niet aan het werk zijn, daar moeten we meer aan doen. Wij dragen daar als FOAM ook aan bij door het aanbieden van maatschappelijke stages aan scholieren. De jongeren lopen hier een week mee en leren daardoor wat werken is, wat er te doen is. Als we meer mensen aan het werk kunnen helpen, gaat het echt beter met de stad.”

 

Meer informatie:

www.foam.nl