Stadsgesprek #40 Meike Hamelink van in oost met Mik

Bij een bijeenkomst over de citymarketing van Amsterdam ( I Amsterdam), kreeg ik een exemplaar van de plattegrond van “Met Mik in Amsterdam-Oost“ in mijn handen gedrukt. Meike Hamelink (31) maakte deze plattegrond voor de bewoners en bezoekers om te laten zien wat Oost allemaal heeft te bieden. Natuurlijk vond dit Stadsgesprek dan ook plaats in Oost. De Mik-fiets voor de deur van Coffee Bru op het Beukenplein was een goed baken. Deze koffieshop is een van de vele plekken op de plattegrond die het ontdekken waard zijn.

 

"Ik ben geen Johannes van Dam!"

 

Sinds juli 2011 is www.inoost.metmik.nl online. Hierop kunnen ondernemers, zoals winkels en horeca, in Oost laten zien wat ze allemaal te bieden hebben. Meike Hamelink faciliteert hen daarmee om klanten te werven. Vervolgens maakte zij in het voorjaar de plattegrond. “Hij is anders dan de doorsnee plattegrond en geeft je een ander gevoel bij de stad.” Bij de presentatie van de kaart eerder dit jaar was de plattegrond ook verpakt als cadeautje. “Een cadeau met de garantie voor een leuk weekend!”, stelt Meike Hamelink. De oplage was 150.000, met een Nederlandse en een Engelse versie. “De eerste 90.000 zijn direct aan klanten uitgeleverd. Ik ben een ondernemer en laat die 250 dozen met kaarten niet thuis afleveren.”

 

Amsterdam houdt niet op bij het Oosterpark

De stad doet haar best om de vele toeristen die naar Amsterdam komen meer te verspreiden. Met de campagne “7 gezichten van Amsterdam” tonen zij wat er allemaal nog meer te zien en te beleven is buiten het geijkte Centrum. “Maar de plattegrond houdt wel op bij het Oosterpark”, zegt Meike Hamelink verbaasd. “Die campagne van zeven gezichten is wel ok, vanuit het ATCB, de toeristenorganisatie, gezien, maar als bewoner in Oost denk ik ‘hmmm’.”

De plattegrond (in Nederlands en Engels) ligt overigens nog niet in het Centrum, maar in Oost zelf. Meike Hamelink legt uit: “Ik wil eerst de mensen bereiken die al hier in Oost zijn. We hebben negen hotels en Camping Zeeburg die heel veel bezoekers per jaar ontvangen. Zelf noem ik toeristen overigens liever ‘tijdelijke inwoners van Oost’. Al die mensen hebben nog genoeg te ontdekken in dit stadsdeel.” En dat geldt ook voor de bewoners van Oost, zo heeft Meike Hamelink ontdekt. De plattegronden liggen bij de hotels, maar ze worden bijvoorbeeld ook door makelaars en woningcorporaties uitgedeeld.

 

“Iedereen die erop kijkt, ziet iets nieuws. Ik merkte het zelf bij mijn verhuizing in 2009. Mijn nieuwe huis stond maar 400 meter verderop, maar ik kwam meteen dingen tegen die ik nog niet kende, zoals ondernemers en evenementen. Online vond ik geen goed overzicht van activiteiten en plekken in Oost, en als ze er waren, dan vond ik ze helemaal niet gebruiksvriendelijk en uitnodigend vormgegeven.”

 

In the picture zetten

De plattegrond die ik kreeg, is maar een onderdeel van inoost met Mik. Het is een commercieel bedrijf, maar wel een met een idealistische insteek. De bedrijven betalen voor de zichtbaarheid die Hamelink voor ze creëert op de site, Twitter en Facebook. Inmiddels zijn er meer dan 100 bedrijven die op deze manier gebruik maken van de diensten van inoost met Mik. Met het geld financiert Meike Hamelink weer andere activiteiten om de zichtbaarheid van de ondernemers te verhogen, zoals de plattegrond en een jaar lang twee posters op het Amstelstation.

“Ik vertel in het klein de verhalen van ondernemers. Zij zijn zelf veel te druk om dat te doen. Of ze vinden het zo normaal wat ze doen, dat ze niet meer zien hoe interessant het is. Ze staan er gewoon minder bij stil. Ik zoek de verhalen en communiceer ze online. Ik forwarde een keer een foto van een kratje asperges met truffels van een restaurant online en daar kwamen allemaal reacties op van mensen. De ondernemer was hier natuurlijk blij mee.”

 

Tussen de ondernemers in Oost ziet Meike Hamelink de nodige verschillen als het gaat om zich positioneren en klanten werven. “Mensen die iets willen en hun best doen, daar heeft Oost echt wat aan. Die zien ook de meerwaarde van in oost met Mik en doen mee. Maar er zijn ook genoeg winkeliers die het wel prima vinden en hun tijd uitzitten. Ik werk graag samen dus dat vind ik dan jammer.” Maar ook de bedrijven die betalen om in the picture gezet te worden door Hamelink, kunnen nog veel meer uit de site halen: “De bedrijven kunnen online zien hoeveel mensen het profiel van hun bedrijf bekijken. Met die informatie zouden ondernemers meer kunnen doen, maar door andere prioriteiten doen ze dat nog weinig.”

 

Zelf ontdekken

“Ik ben trouwens geen Johannes van Dam! Ik schrijf geen recensies van horeca, winkels en activiteiten. Ik geef mensen tips om te ontdekken wat er in Oost is. Ik wil de zoektocht wel voor ze doen, maar mensen moeten zelf bepalen wat ze ervan vinden. Twee mensen kunnen het zelfde moment heel anders ervaren. Natuurlijk heb ik wel mijn favorieten. Polder bijvoorbeeld, waar je lekker buiten kan zitten en parkeren nog gratis is. En dit tentje waar we nu zitten, Coffee Bru op het Beukenplein.“

Op haar Mik-bike fietst Meike Hamelink veel rond. Ze heeft een kantoor (lees: bureau) boven Studio K op het Timorplein, woont in Oost en tweet als Mik over van alles wat ze hier tegenkomt. Daarnaast praat ze veel met mensen en bouwt zo een enorm netwerk op. Maar ze zorgt er ook voor dat binnen dit netwerk kruisbestuiving plaatsvindt. ”Als je dat bij elkaar brengt en mensen verbindt, dan krijg je in Oost met Mik.”

En laat er geen misverstand over bestaan, Mik is er voor iedereen die het aanspreekt.“ Mijn moeder is 62 jaar oud en heeft de plattegrond ook aan collega's op het werk gegeven. Maar ook de bewoners van het Flevohuis willen nog wel eens leuk ergens wat eten. Het gaat namelijk om de leuke plekken in Oost, niet alleen maar de hippe. Leeftijd heeft er niks mee te maken, wel een voorkeur voor een bepaalde sfeer. “

 

Een andere overheid

Ondanks het enthousiasme van Meike Hamelink voor de stad, ziet zij genoeg ruimte voor verbeteringen, bijvoorbeeld bij de overheid. “Ik vond het erg leuk dat het stadsdeel meedeed met de plattegrond. Die synergie zoek ik, hoe kun je beter samenwerken en zaken combineren. Bij de overheid zit enorm veel kennis en informatie die zij kan delen.” Vanuit haar ervaring zou zij bijvoorbeeld een andere houding van de lokale overheid willen zien betreft ondernemers. “Ambtenaren willen het nog teveel op de oude manier doen. De overheid denkt vanuit de eigen organisatie. Ze willen de ondernemer die met een plan komt nog te veel sturen, terwijl dat helemaal niet hun rol is. En ze denken in de standaard-vorm. Ik wil als ondernemer niet een stichting oprichten en subsidie krijgen!”

Nu de overheid moet bezuinigen, komt er meer ruimte voor bewoners en ondernemers. Maar dan moet de overheid die ruimte ook wel geven. “Een project staat of valt niet met de gemeente, dat zou een goed uitgangspunt zijn. Ondernemers denken heel anders dan ambtenaren en daar kan de overheid zijn voordeel mee doen. Betrek ondernemers en laat ze op hun manier werken, bijvoorbeeld door prijsvragen uit te schrijven, met crowdfunding te werken. Op die manier is het allemaal veel opener en komen projecten dichter bij de mensen.“

 

Volgens Meike Hamelink hanteert de overheid ook een achterhaalde redenatie: “Dat mensen die het goed doen, geen steun nodig hebben. Ik zou juist zeggen: steun de goede 'bottom up' ideeën en laat de besten de kans krijgen om door te gaan en te groeien, daar wordt in mijn beleving iedereen beter van! Delen is het nieuwe geven.”

 

Meer informatie

www.inoost.metmik.nl

@inoostmetmik