Parool schrijft over mijn citymarketing-vragen

Al vanaf de oprichting van de citymarketing-organisatie Amsterdam Partners verdiep ik me in dit dossier. D66 vindt al vanaf het begin dat het budget te summier is en dat er te vaak en te veel over de organisatie en processen wordt gesproken. De bezuiniging van 5 ton en de plannen voor een reorganisatie met als eerste stap het aanstellen van een Chief Marketing Officer (CMO), waren voor mij aanleiding vragen te stellen. Lees hier het bericht dat het Parool erover schreef.

AMSTERDAM - Ondanks een maandenlange zoektocht is Amsterdam er niet in geslaagd iemand te vinden om leiding te geven aan de promotie van de stad, een klus die vaak leidt tot ruzies.

In oktober 2009 besloot het stadsbestuur op zoek te gaan naar een 'Chief Marketing Officer' (CMO), die een nieuwe 'citymarketingorganisatie' moet opzetten. De samenwerking tussen het Amsterdamse Toerisme en Congres Bureau, het Uitburo en Amsterdam Partners (IAmsterdam) laat te wensen over. Maar het werven van de CMO is mislukt, blijkt uit antwoorden van het college op vragen van D66-raadslid Sebastiaan Capel. Twee 'veelbelovende kandidaten' deinsden uiteindelijk terug, schrijft het college. 'Beide kandidaten achtten zichzelf (...) niet de juiste persoon voor de functie, en vonden de positie (...) nog te onzeker.'

Vorig najaar toonde de horecabranche zich kritisch over de stadspromotie. Andere ondernemers zijn beducht voor een te grote nadruk op toerisme. Ondanks de problemen gaat het budget voor promotie met een half miljoen omlaag. D66'er Capel is bezorgd: 'Prima om de organisaties te stroomlijnen, maar als deze gang van zaken een voorbode is van hoe dit zal gaan, kunnen we ons beter richten op de citymarketing zelf. Het Amsterdamse budget loopt ver achter bij concurrenten en de kosten van deze persoon (1,5 ton - red.) gaan daar nog vanaf.' (HET PAROOL)